Fortsätt till huvudinnehåll

Småstadsromans med tuffa beslut av Simona Ahrnstedt

Författare: Simona Ahrnstedt
Titel: Bara lite till
Förlag: Bokförlaget Forum
Genre: Romance
Länkar: Bokus | Adlibris | Goodreads

Simona Ahrnstedt är och förblir drottningen av svensk romance. Det är liksom inget att fundera på. Även om hon stadigt får konkurrenter (som min personliga favorit Heléne Holmström). Med det sagt föll denna småstadsromance lite platt för mig. Låt mig förklara:

Stella är en storstadskvinna som nyss blivit dumpad, hemlös och arbetslös. Hon är inte riktigt på humör, kan man säga och tar sitt pick och pack (alltså, typ två klädesplagg och sin älskade handväska och ett par sjukt snygga, men opraktiska skor) och drar till Laholm, där hennes morföräldrars stuga väntar på henne. Hon har inte varit där på sisådär tjugo år, men det kvittar, för det är bara ett pitstop innan den verkliga drömmen om designskola i New York tar fasta. Fast det kan ju förklara varför den nätta, mysiga stugan i hennes rosenskimrande minnen mest liknar ett ruckel i den nutida verkligheten.
Thor har kanske tidigare drömt om att resa och se världen, men faktum är att han är rätt nöjd med livet som ensamstående tonårspappa och ekobonde. Även om han inte alltid vet vad han sysslar med och hans små älsklingar har gått och fått attityd och han kanske är lite ensam, men i det stora hela känns livet bra.

För det första - det här är en mysig berättelse. Thor och Stella möts, erkänner sig olika, men attraherade av varandra. De tillsammans är vuxna, mogna och fina. De har fina konversationer, roligt tillsammans och heta sexakter som lämnar en andfådd. Boken tar också upp intressanta ämnen, som att vidga sina vyer, våga lita på varandra, att ta tag i sitt liv, vara nöjd med det man har, feminism och anti-feminism, smygrasism och dålig kvinnosyn. Jepp, det händer en hel del i denna bok, som ni ser.
Det jag gillar med Ahrnstedts böcker är att både kvinnorna och männen är självständiga och behöver egentligen inte varandra för att "överleva" (även om Stella är i något av en knipa, eller sju, när hon först kommer till Laholm). Jag gillar också att kvinnorna tillåts vara både kompetenta och ha brister, precis som männen. Jag älskar Stellas kompetens i denna bok. Visst, hon målas upp som en storstadsbrutta med förkärlek till märkesaccessoarer först, men hon är inte rädd för att bli smutsig och hon är otrolig kreativ och har ett väldigt driv när hon väl sätter igång.

Vad har jag problem med då? Kanske inget massivt, men det var tillräckligt störande för att det skulle påverka upplevelsen för mig. Dels är jag olidligt trött på böcker där upprepning är en del av berättandet. Det är klart att jag inte vill att ett problem bara ska talas om en gång och sedan släppas tills det är löst, men nu är det ju så att jag faktiskt läser boken - jag vet garanterat om vad karaktärerna går och grubblar på. Jag behöver inte påminnas varannan paragraf eller så fort de börjar grubbla - inte om jag inte får veta mer om bekymret. Något jag stöter på i många böcker, inte bara denna.
Men vad mer var att även om denna bok tar upp många viktiga ämnen, är den också lite väl övertydlig. Ytterligare en gång blev jag påmind vid varje hörn om alla viktiga frågor.
En del karaktärer är också överdrivna, som parodier på vissa karaktärstyper.
Men det som inte fungerade för mig var helt enkelt bristen på engagemang som boken kunde klämma ur mig. Jag brydde mig inte särskilt mycket om vad som skulle hända med någon av karaktärerna, vilket är riktigt tråkigt, då jag gillade både Stella och Thor.

3 av 5 Louis Vuitton-accessoarer

/ Denise


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Epic love story, Jane Austen-style by Huda Fahmy

Author: Huda Fahmy Title:  That Can be Arranged Publisher: Andrews McMeel Publishing Published: 2020 Genre: Graphic novel Links:  Adlibris  /  Bokus  /  Goodreads Huda Fahmy brings it once again. Having loved her Instagram-feed and previous book [book:Yes, I'm Hot in This: The Hilarious Truth about Life in a Hijab|40538900], of course I had to read this one as soon as it arrived at work. Judge me all you want, but I read this instead of working (although I do work as a librarian, so it could count as work), as I did with the other one. And this was good. I loved little Huda and her parents. I also liked how she described her thoughts about marriage, going from longing for it, to being kind of reluctant, to believing getting married was what defined her, to realizing a man and marriage doesn't make her a better or more worthy person. I loved her discovery of Jane Austen-novels and how she could see herself, her family and her situation through these stories. Her meet

Brännmärkt av Lizette Edfeldt

Författare: Lizette Edfeldt Titel: Brännmärkt Serie: Imperiet Förlag:  Modernista Genre: Dystopi Länkar:  Bokus  /  Adlibris  /  Goodreads På Instagram pågår just nu ett ReadAThon i form av @fantastikathon , som har för avsikt att få en att läsa mer svensk fantastik. Vilket ju är toppen, för jag vill läsa mer av svenska författare. Och här är jag nu, med min tredje utlästa bok (eller ja, andra utlästa, då den tredje var en novell, men detaljer) och jag är så positivt överraskad. Brännmärkt fångade mitt intresse redan när den kom ut, men då var jag trött på dystopier och läste väldigt lite svensk litteratur. På beskrivningen lät den som en intrigfylld YA-dystopi, helt enkelt. Och det är vad den är. Jag tycker att boken kan mäta sig med de amerikanska YA-dystopierna som kräktes ut för några år sedan. Vi har en helt ny dystopisk värld, en överklass som styr med järnhand och flera underklasser som svälter. Hemligheter, familjen framför allt, dödlig vänskap, förbjuden kärlek. Prec

Vargblod av Sara Dalengren

Författare: Sara Dalengren Titel: Vargblod Serie: Flocken #3 Förlag: Seraf Förlag Genre: Paranormal Romance Länkar:  Bokus  |  Adlibris  |  Goodreads Det är fantastiskt roligt när man läser en serie och den bara blir bättre ju längre man läser. Denna tjocka bok med Stefan och Lukas som huvudkaraktärer hade mig uppe sent på kvällarna för att jag inte ville sluta läsa. Lukas är definitivt min favoritkaraktär och Stefan passar bra ihop med honom. Något jag gillade i denna bok var dilemmat som Lukas stod inför. Att hålla saker och ting hemliga för de man bor med och som har räddat ens liv (i stort sett, eftersom de gav honom någonstans att bo) kan bli fel och kännas jäkligt onödigt när man läser det. Tycker jag i alla fall. Men denna gång är det verkligen Lukas osäkerhet i uppväxten och hans bror som gör det hela trovärdigt. Han är ändå en ärlig, omtänksam själ som tänker på andras välmående före sitt eget (även om han är fast i sitt huvud en hel del). Relationen som byggs mell