Fortsätt till huvudinnehåll

Födelsemärket av Gabriella P. Kjeilen

Mellody Looh - Födelsemärket (Mellody Looh #1)Författare: Gabriella P. Kjeilen
Titel: Födelsemärket
Serie: Mellody Looh #1
Förlag: Seraf förlag
Genre: Fantasy/Sci-fi
Länkar: Bokus | Adlibris | Goodreads

Jag fick möjligheten av förlaget och författaren att läsa den nya utgåvan av Födelsemärket, första boken om Mellody Looh. Vilket jag är väldigt tacksam för! Jag har sneglat på den första utgåvan på jobbet några gånger och funderat på att läsa den, men har aldrig riktigt kommit till skott, av någon anledning. Jag är också otroligt svag för ett snyggt omslag, så jag ska vara ärlig: det nya omslaget fick mig lite att kasta mig över boken. Hur snyggt är det inte? Även baksidan och själva kapiteldesignen är perfekta.

I alla fall, över till vad boken handlar om och vad jag tyckte? Jag har många känslor och tankar om denna bok, okej?

Vi träffar Erika i människornas värld, där hon går omkring med känslan av att inte riktigt passa in. Saker händer med henne, fysiskt och mentalt, som hon varken kan kontrollera eller förklara. Så får hon veta att hon egentligen är från en planet där det bor en mängd magiska väsen som vi endast mött i sagornas värld,  en kungadotter vid namn Mellody, och hela hennes världsbild ställs på ända. Hon tvingas tillbaka till ett liv av intriger, människor och händelser hon knappt minns och snart dras hon in i samma problem som fick henne utvisad till att börja med. Kampen, valet, mellan det ljusa och det mörka är kanske inte så svartvit som man kan tro.

Jag ska vara ärlig, igen - för det ska man ju, har jag hört. Även om jag snabbt sögs in i boken och Mellodys liv fanns det passager som stundtals fick mitt intresse att sina. Det kom plötsligt fokus på utseende och saker, vilket irriterade mig och en passage där några män höll på att våldföra sig på en kvinna fick inte så stort fokus som jag hade hoppats. Alltså, det fick det i den passagen, men inte i resten av boken. Sedan gick det långa stycken där jag egentligen inte såg hur de passade in, för att saker sedan skulle gå väldigt snabbt (Mellody var sjukt accepterande för vissa saker som en annan hade sprungit skrikande ifrån och det var sjukt mycket svängande känslor).

Men! Det finns ett stort men i detta svamlande. Jag älskade också världen som Kjeilen har skapat. Den känns i sig unik och med stor potential att bli fantastisk. De varelser som hon vävt fram, tillsammans med deras krafter, tillsammans med miljöskildringarna gör berättelsen mer än väl värd att läsa. Det är ett stort fokus på karaktärerna, deras känslor, tankar och reaktioner, men det finns också en underliggande intrig som vi måste ha ett öga på så att den inte smiter iväg ifrån oss. Jag gillade också hur hon inte var rädd för att göra de mörka onda, men komplexa. Jag menar, Triton - Mellodys älskare, och hans syster suger blod från små föräldralösa barn! Det är ondska, om något. Ändå får vi se andra sidor av Triton, fina sidor som han själv knappt förstod och kanske inte gillade jättemycket. Jag gillade bikaraktärerna mer än huvudkaraktärer, då Mellody i början en ganska enkel person och jag kan störa mig mig på hennes beslut och reaktioner - lyssnar inte, sätter killen före familjen, rebell, osv. - men det är vad som senare gör henne mer mångfacetterad. Hon har krafter i sig som gör det svårt att se vad som är rätt och vad som är fel och att kastas tillbaka till en värld hon knappt minns gör det hela mer förvirrande.

Alltså, jag och recensioner, vi går inte ihop ^^ Vi vet alla vid det här laget att det är mer reaktion än recension. Det jag vill ha sagt är att jag rekommenderar denna bok till alla som vill läsa om familjer, intriger, kraftfulla kick-ass kvinnor och en ny tappning på varelser vi alla egentligen tror lever bland oss (erkänn nu). Denna bok kittlar fantasin, får dig att undra och håller dig på tårna till slutet och självklart lämnar dig väntande på fortsättningen. Detta är en ungdomsbok, men vad beredda på våld, blod och sex. 

4 av 5 blåögda tigrar

/ Denise

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Epic love story, Jane Austen-style by Huda Fahmy

Author: Huda Fahmy Title:  That Can be Arranged Publisher: Andrews McMeel Publishing Published: 2020 Genre: Graphic novel Links:  Adlibris  /  Bokus  /  Goodreads Huda Fahmy brings it once again. Having loved her Instagram-feed and previous book [book:Yes, I'm Hot in This: The Hilarious Truth about Life in a Hijab|40538900], of course I had to read this one as soon as it arrived at work. Judge me all you want, but I read this instead of working (although I do work as a librarian, so it could count as work), as I did with the other one. And this was good. I loved little Huda and her parents. I also liked how she described her thoughts about marriage, going from longing for it, to being kind of reluctant, to believing getting married was what defined her, to realizing a man and marriage doesn't make her a better or more worthy person. I loved her discovery of Jane Austen-novels and how she could see herself, her family and her situation through these stories. Her meet

Brännmärkt av Lizette Edfeldt

Författare: Lizette Edfeldt Titel: Brännmärkt Serie: Imperiet Förlag:  Modernista Genre: Dystopi Länkar:  Bokus  /  Adlibris  /  Goodreads På Instagram pågår just nu ett ReadAThon i form av @fantastikathon , som har för avsikt att få en att läsa mer svensk fantastik. Vilket ju är toppen, för jag vill läsa mer av svenska författare. Och här är jag nu, med min tredje utlästa bok (eller ja, andra utlästa, då den tredje var en novell, men detaljer) och jag är så positivt överraskad. Brännmärkt fångade mitt intresse redan när den kom ut, men då var jag trött på dystopier och läste väldigt lite svensk litteratur. På beskrivningen lät den som en intrigfylld YA-dystopi, helt enkelt. Och det är vad den är. Jag tycker att boken kan mäta sig med de amerikanska YA-dystopierna som kräktes ut för några år sedan. Vi har en helt ny dystopisk värld, en överklass som styr med järnhand och flera underklasser som svälter. Hemligheter, familjen framför allt, dödlig vänskap, förbjuden kärlek. Prec

Vargblod av Sara Dalengren

Författare: Sara Dalengren Titel: Vargblod Serie: Flocken #3 Förlag: Seraf Förlag Genre: Paranormal Romance Länkar:  Bokus  |  Adlibris  |  Goodreads Det är fantastiskt roligt när man läser en serie och den bara blir bättre ju längre man läser. Denna tjocka bok med Stefan och Lukas som huvudkaraktärer hade mig uppe sent på kvällarna för att jag inte ville sluta läsa. Lukas är definitivt min favoritkaraktär och Stefan passar bra ihop med honom. Något jag gillade i denna bok var dilemmat som Lukas stod inför. Att hålla saker och ting hemliga för de man bor med och som har räddat ens liv (i stort sett, eftersom de gav honom någonstans att bo) kan bli fel och kännas jäkligt onödigt när man läser det. Tycker jag i alla fall. Men denna gång är det verkligen Lukas osäkerhet i uppväxten och hans bror som gör det hela trovärdigt. Han är ändå en ärlig, omtänksam själ som tänker på andras välmående före sitt eget (även om han är fast i sitt huvud en hel del). Relationen som byggs mell