Fortsätt till huvudinnehåll

Återfunnen av Annah Nozlin

Ã…terfunnenFörfattare: Annah Nozlin
Titel: Återfunnen
Förlag: Seraf förlag
Genre: Fantasy
Länkar: Bokus | Adlibris | Goodreads

Okej, för det första så fick jag chansen att läsa Återfunnen några dagar innan den släpptes, men jag har inte haft tid att recensera den förrän nu. Tack så mycket för chansen! Nu till mina tankar om denna bok!

Återfunnen cirkulerar runt Gabriella, Ella, vars farmor just dött, precis innan hon skulle berätta en hemlighet. Konstiga människor verkar dyka upp runt henne och hon vet inte riktigt vad hon ska tänka eller tro. Farmoderns syster kontaktar henne och berättar dom mest konstiga saker om livsöden och fraktioner, vilket gör henne ännu mer förvirrad. Vad ska hon tro på? Och vad vill dessa människor henne? Samtidigt spirar känslorna för en nära vän, som hon definitivt inte vill förlora, oavsett livsöden, mörkt och ljust, gott och ont. Parallellt med Ellas berättelse får vi också följa Karin, genom hennes dagbok som Ella läser, skriven för längesedan.

Vad tyckte jag då? Jag tyckte att denna bok hade potential att bli riktigt bra. Men det faller lite på att det faktiskt inte händer så mycket och det är inte så många dagar det handlar om. Vi blir presenterade för mycket - för Ella, ett fåtal av människorna i hennes liv, för Majvor och för Karin och Peter. Och för Emrik/Erik. Vi får veta om fraktionen, men det tar ett tag innan jag får riktigt koll på vad detta innebär och vad de faktiskt gör - varför är det så viktigt att hitta sin själsfrände och att fraktionen är hel? Även i slutet är jag inte helt hundra på varför och hur de motar bort De Mörka. I slutet händer det en massa saker, men jag kan ändå inte låta bli att tänka att detta är en början, en presentation för det som komma skall. Jag tror att detta är ett av de få tillfällen då den andra boken skulle bli bättre än den första (om det kommer en andra bok).

Vad gillade jag med boken då? Jag gillade att varje person hade en egen, unik personlighet. Det känns som att Nozlin har lagt ner tid på att göra varje karaktär till sin egen. Jag gillar också dagboksinläggen och slutet gjorde mig ledsen - vilket så klart kanske inte räknas som bra, men poängen är att det fick mig att känna. Och, som sagt, jag gillar potentialen till något mer. Så mycket gömda och hintade möjligheter, som jag verkligen vill veta svaret på! Blir det ett triangeldrama? (Snälla inte). Kommer det vara reversibelt? (Ni vet vad jag menar). Vad kommer hon välja? Och kommer Gustav någonsin kunna laga mat utan att bränna ner något? Är det alltid hans fel eller är det någon annan som jävlas? Ge mig svar!

3.5 av 5 rosor

/ Denise

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Brännmärkt av Lizette Edfeldt

Författare: Lizette Edfeldt Titel: Brännmärkt Serie: Imperiet Förlag:  Modernista Genre: Dystopi Länkar:  Bokus  /  Adlibris  /  Goodreads På Instagram pågår just nu ett ReadAThon i form av @fantastikathon , som har för avsikt att få en att läsa mer svensk fantastik. Vilket ju är toppen, för jag vill läsa mer av svenska författare. Och här är jag nu, med min tredje utlästa bok (eller ja, andra utlästa, då den tredje var en novell, men detaljer) och jag är så positivt överraskad. Brännmärkt fångade mitt intresse redan när den kom ut, men då var jag trött på dystopier och läste väldigt lite svensk litteratur. På beskrivningen lät den som en intrigfylld YA-dystopi, helt enkelt. Och det är vad den är. Jag tycker att boken kan mäta sig med de amerikanska YA-dystopierna som kräktes ut för några år sedan. Vi har en helt ny dystopisk värld, en överklass som styr med järnhand och flera underklasser som svälter. Hemligheter, familjen framför allt, dödlig vänskap, förbjuden kärlek. Prec

Epic love story, Jane Austen-style by Huda Fahmy

Author: Huda Fahmy Title:  That Can be Arranged Publisher: Andrews McMeel Publishing Published: 2020 Genre: Graphic novel Links:  Adlibris  /  Bokus  /  Goodreads Huda Fahmy brings it once again. Having loved her Instagram-feed and previous book [book:Yes, I'm Hot in This: The Hilarious Truth about Life in a Hijab|40538900], of course I had to read this one as soon as it arrived at work. Judge me all you want, but I read this instead of working (although I do work as a librarian, so it could count as work), as I did with the other one. And this was good. I loved little Huda and her parents. I also liked how she described her thoughts about marriage, going from longing for it, to being kind of reluctant, to believing getting married was what defined her, to realizing a man and marriage doesn't make her a better or more worthy person. I loved her discovery of Jane Austen-novels and how she could see herself, her family and her situation through these stories. Her meet

Vargblod av Sara Dalengren

Författare: Sara Dalengren Titel: Vargblod Serie: Flocken #3 Förlag: Seraf Förlag Genre: Paranormal Romance Länkar:  Bokus  |  Adlibris  |  Goodreads Det är fantastiskt roligt när man läser en serie och den bara blir bättre ju längre man läser. Denna tjocka bok med Stefan och Lukas som huvudkaraktärer hade mig uppe sent på kvällarna för att jag inte ville sluta läsa. Lukas är definitivt min favoritkaraktär och Stefan passar bra ihop med honom. Något jag gillade i denna bok var dilemmat som Lukas stod inför. Att hålla saker och ting hemliga för de man bor med och som har räddat ens liv (i stort sett, eftersom de gav honom någonstans att bo) kan bli fel och kännas jäkligt onödigt när man läser det. Tycker jag i alla fall. Men denna gång är det verkligen Lukas osäkerhet i uppväxten och hans bror som gör det hela trovärdigt. Han är ändå en ärlig, omtänksam själ som tänker på andras välmående före sitt eget (även om han är fast i sitt huvud en hel del). Relationen som byggs mell